Saturday, January 16

|| selingan jer.. ||

anda semua pernah tak terfikir untuk BERKAHWIN???? tettt.....apa ke peliknye c'chemp buka topik ni....isy3x.....tenang wahai cayunk-cayunk c'chemp sekalian ye...sebenarnya, ni ilmu yang c'chemp dapat daripada seseorang yang c'chemp kenali...yang c'chemp panggil dia "ABANG"..

ni apa yang abang bagitau kat c'chemp la ye... kita renung-renungkan bersama...


"kalau abang nak kahwin nanti, abang akan pastikan yang abang ni cukup dengan ilmu agama...sebab tugas suami adalah untuk membimbing isteri dan keluarga dia..maka kalau tak cukup ilmu agama dalam diri abang, macam mana abang nak jadi ketua keluarga yang baik kan..."
"abang tak kisah kalau jodoh abang nanti tak cukup ilmu agama, sebab bila ilmu agama abang dah penuh di dada, insyallah abang akan dapat membimbing isteri abang tu nanti..."
"kalau bab anak pula, abang nak 5 orang anak...yang sulung abang nak lelaki, sebab anak lelaki sulung akan menjadi ketua keluarga bila abang dah tak ada nanti, yang lelaki sulung ni la yang akan jaga adik-adik dia...anak yang ke-2 pon abang nak lelaki, sebab dia boleh tolong abang sulung dia untuk jaga keluarga...yang ke-3 dan ke-4 anak perempuan...yang ke-5 pon abang nak anak lelaki, sebab nya sama, bila abang-abang yang kat atas tu dah ada keluarga sendiri, anak lelaki yang kecik ni boleh jagakan kakak-kakak dia, juga, kalau abang yang 2orang tu dah tak ada, adik lelaki ni boleh jadi wali bila kakak2 ni nak kahwin..."
"abang nak nama kan anak-anak abang dengan nama tokoh-tokoh agama..dan semestinya dipermulaan nama tu ada nama Muhammad, walaupun sorang...sebab, kalau dalam keluarga kita, yang lelakinya sorang pon tak ada nama rasul kita, ibubapa tu akan dianggap jahil pada pandangan agama kita..nama Muhammad tu kan bermaksud 'yang terpuji', dah tu kenapa pula kita tak nak namakan anak kita dengan nama yang baik-baik macam tu kan..."


hurmm, apa pandangan anda semua?? c'chemp rasa ada betulnya apa yang abang cuba sampaikan...kadang-kadang tu, guru agama pon tak pernah nak bagitau kita semua pasal hal-hal macam ni...nampak je remeh, tapi sebenarnya penting sangat...
=)





c'chemp

4 comments:

  1. erm btol3...setiap insan yg bernama lelaki kene tau tanggungjawab dorg...sebab dorg kene pikul tanggungjawab bear.. kene pimpin ramai insan2 lain.. isteri, anak2... kan kan kan.... ;)

    ReplyDelete
  2. ye betol...c'chemp sangat setuju ye..lelaki ni kan tanggungjawab dia beso..
    betol3x....

    ReplyDelete
  3. hai shaz! terjumpa kat blog plak kan! hehe aku pun ada... http://adam-idris.blogspot.com/

    ReplyDelete
  4. ou ye mr adam...
    thanx!!!
    =)
    nanti aku singgah ur blog ea...

    ReplyDelete